Ahlan

Wednesday, June 24, 2009



Bismillahirrahmanirrahim..
Kpd sahabat sidang pembaca budiman..hmm ingat lagi ta kita pada Panglima Gagah Perkasa Salahuddin Al-Ayyubi.Kalau nak tahu, video di atas ni menceritakan bagaimana beliau dan tentera dibwah beliau sedang berperang di lautan.

Konsep serta kaedah yang digunakan sangat-sangat menarik pabila kapal tentera Islam dicipta dari kayu yang hujungnya tajam serta diatasnya dipenuhi dengan timbunan kayu yang diikat serta dipotong rapi.Lihatlah pabila Saluhuddin memanah tepat kearah kapal tentera muslim dan diikuti tentera memanah yang lain.Apabila kesemua kapal tentera muslim terbakar,maka kesemua tentera muslim diatas kapal itu terus terjun ke dalam lautan dan membiarkan kapal mereka merempuh kapal tentera musuh untuk menyelamatkan diri.

Disebutkan dalam sejarah bahawa inilah peperangan yang langsung tidak melibatkan pertempuran berdepan malah ianya tidak mengorbankan nyawa seorang tentera muslim sekalipun tentera musuh tenggelam dimamah lautan.Lihatlah betapa jauhnya tahap peemikiran yang dimiliki oleh Panglima Agung Tentera Islam ini.Berkat daripada ketaqwaan pada Allah dan tawakkal yang tinggi.

2 comments:

Muna 'Izzah Md Isa said...

Salahudin Ayubi dan tentera-tenteranya berjaya dalam setiap peperangannya kerana berperang demi Allah dan Islam dan berpandukan kaedah-kaedah Rasulullah S.A.W. Sebab tu, tentera Salib masa tu sangat takut dan gentar pada beliau dan Jerusalem (Palestin) akhirnya menjadi hak milik orang Islam setelah sekian lama ditakluk tentera Salib. Allahuakbar! Mana lagi nak cari Salahudin Ayubi sekarang? Ayyuhai Syabab..


-emo-

:)

Anonymous said...

subhanallah..baru sebentar tadi..ana benar2 terleka bersembg dgn kawan2, yg tidak ada isinya langsung...
sekali, bersama kawan2 sedemikian, terus terlalai..beginilah diri yg sangat lemah ini..
video klip ni terus bagi kesedaran pada diri ini..
tak ade cerita dari awal ke?