Ahlan

Tuesday, June 30, 2009

‘Hang tanya soalan bodoh apa ni?rilex arr.Kat U aku dah biasa la macam ni’…Perghhh !!! Skrip yang saya tak akan lupa seusia dunia ni.Inilah yang akan terjadi kalau ilmu didada tak diamalkan.Ajaran Islam diketepikan. Sahabat,apakah dirimu benar-benar sudah berubah??Allahurabbi, apakah dikau sudah lupa kita pernah berjuang bersama di sekolah dulu.Sama-sama gerakkan Badan Dakwah di sekolah.Sama-sama menjaga biah di sekolah.Kita pernah berjanji untuk kekal selamanya dalam medan ini.Masih terngiang ngiang lagi di benak fikiran bilamana teringatkan sahabat yang sangat-sangat aku kagumi satu ketika dahulu.

Sejak melanjutkan pelajaran di university dah banyak Man(bkn nama sebenar) berubah.Bila ditanya soal makwe, dengan slumber ja dia kata normal la,takkan takda kot,itu yang pelik.Bole tahan lagi api dalam dada ni.Cumanay bila aku bertanya mengenai gambar dia dengan perempuan dalam friendster.Ini jawapan Man.. ‘Hang tanya soalan bodoh apa ni?rilex arr.Kat U aku dah biasa la macam ni,setakat pegang tangan,duduk rapat-rapat rilex arr,bukan ada apa pun’.Hang yang pelik hang tak tau..Astagfirullahhala’zim,nasib kau memang baik Man, hampir saja tanganku hinggap dimuka kau.Tak mahu lagi aku ajukan soalan,takut lain pulak jadinya.Marah memang tersangat marah,apa tidaknya hukum Allah dipersenda begitu saja.Tak sedarkah kita kata-kata begitu yang boleh runtuhkan aqidah kita.Yang haram tetap haram,yang halal tetap halal Man.Siap berbangga lagi bole bergambar dengan perempuan,ditambah bole bersendel sendel badan.Tak takutkah kita azab Allah Yang Maha Dahsyat. Azab yang tak tergambar dek aqal.

Sahabat,Islam itu hanya sebagai pakaian kita,yang di dalamnya adalah iman.Nak mendapat ‘pass’ Islam mudah saja,sekadar mengucap,tapi nak menjadi orang yang beriman bukan satu perkara yang boleh diperkotak katik mahupun dipandang enteng.Bagaimana kita nak menjadi muslim,mukmin mahupun muttaqin yang berjaya dunia akhirat jika hukum agama, peraturan Tuhan kita persendakan.Ya Allah,pertahankanlah aqidah kami,kuatkanlah iman kami di jalanMu.Ustaz pernah berpesan, jika basikal kita rosak, sudah pasti kita akan baiki di kedai basikal.Kalau motor rosak kita akan jumpa mekanik, tapi jika hati,jiwa serta jasad kita yang rosak sudah tentu kita perlu ‘berjumpa’ dengan Allah.Perlukan ubat dengan bertaubat,bermunajat dan ikut semula aturan serta undang-undang yang Allah dah gariskan dalam Al-Quran mahupun disampaikan pesuruhNya.

Ini lain pula ceritanya,semalam sewaktu berbual dengan ayah,ayah ada cerita dia terjumpa sahabat perempuan bekas sekolah dengan saya di Hyper Market.Siap berpegangan tangan lagi.Siuut betol !!! Si laki itu pula kawan saya.Sempat juga ayah tegur,naik malu buaya juga diorang ni.Dengan manusia tahu pula malu,tapi dengan Allah macam mana??Terkilan juga saya dengar berita ni,si perempuan tu tak lama lagi nak ke UK,sambung pelajaran dalam TESL, sekarang baru tamat pengajian di salah sebuah institute pendidikan negara.Ayah kata budak-budak TESL memang terok kebanyakannya.Saya tak menuduh somborono sebab ayah saya seorang kaunselor.Dah banyak pengalaman dia lalui.Saya terkial-kial, inikah produk guru-guru yang negara kita bekalkan?? Yang bakal mendidik anak bangsa.Yang bakal menjana acuan negara??yang bakal memegang tampuk pemerintahan negara satu hari kelak??

Ironinya,sedikitpun saya tak merasakan satu perkembangan yang positif terhadap agama,bangsa serta negara kita andaikata inilah produk pendidik bangsa yang bakal kita bekalkan.Bagi saya bukan lagi satu perkara yang menjelikkan bila perangkaan yang dikeluarkan mengatakan setiap 40 minit seorang gadis dirogol di negara kita.Hakikatnya sudah jelas terang terangan.Hatta golongan ‘berpendidikan tinggi’ pun hancur dari segi akhlak apatah lagi yang lain.Tak hairan juga kes kelahiran anak luar nikah kian bercambah tahun demi tahun.Tak jelik juga bilamana pelajar dibidang agama sekalipun ditangkap berkhalwat malahan ada yang ketahap berzina.Apakah kita mahu diuji dengan Tsunami atau taufan baru semua akan insaf??Mahukah kita menunggu bala dari Allah barulah kita nak bertaubat??Kita merasa pelik melihat sahabat-sahabat kita memakai jubah,tapi kita tak pula rasa pelik melihat masyarakat sekeliling ‘berbogel’ di tengah khalayak ramai dengan terbuka sana sini,terbelah kanan kiri kainnya.Sangat tersangat memalukan perkara begini berlaku di dalam ‘negara Islam’ kononnya.

YA ALLAH peliharalah diri kami,jauhkan kami dari tipu daya dunia,dunia yang mengasyikkan,dunia yang penuh dengan tipu daya maksiat padaMU.Peliharalah hati kami,kuatkanlah jiwa kami.Pertahankan aqidah kami moga kami terus di atas jalanMU.

Persoalannya siapa yang bersalah dalam hal ini??sistem pendidikan kita??pemimpin kita??Tarbiah ibu bapa??atau diri kita sendiri?? Saya tinggalkan persoalan untuk sama-sama kita renung..AYUH !!! mari kita MUHASABAH semula..Apakah tugas mendidik anak bangsa kita sekadar tugasan tok-tok imam di masjid @ ketua kampung shj??

Sunday, June 28, 2009

Muhammad Al-Fateh..Anak Muda Teragung !!!



videoJustify Full

Alhamdulillah semaksima syukur pada Allah yg masih meminjamkan kekuatan ‘aqal serta kudrat pada hambaNya yg dhaif lagi hina ini.Selawat dan salam buat baginda Nabi Muhammad serta kaum keluarga untuk hari ini,esok dan selamanya.Syukur serta pujian terima kasih juga saya ucapkan kepada pihak pengurusan SMKA Baling yang sudi menjemput saya untuk satu kuliah yang tak seberapa.Nak disebut kuliah rasa malu plak saya,tazkirah rasa macam tak layak pula..Terma yang selayaknya untuk saya mungkin ‘juru sembang’ lah saya kira.

‘Ayuh Pemimpin Muda,Mari kita Bangkit’..Inilah tajuk yang diaturkan pada saya sebelum majlis ‘sembang-sembang’ diadakan..Jadi tanpa berfikir panjang,’Muhammad Al-fateh si penakluk Konstantinopel’ yang terlintas di benak fikiran.Kebetulan baru selesai meneroka serba sedikit rentetan sejarah mengenai anak muda ulung ini.

Benarlah hadis baginda yang berusia 800 tahun sudah menjadi reality di bawah Muhammad Al-Fateh…‘Sesungguhnya Konstantinopel itu akan ditawan oleh seorang pemimpin yang baik,bersama tentera yang baik,dan rakyat yang baik..

Diawal usia 20an beliau sudah mampu memimpin 20 buah wilayah dibawah jajahan Turki Usmaniah,menjadi ketua untuk 250 000 dalam usaha menakluk Konstatinopel.Pelbagai taktik serta teknik telah dilakukan dalam usaha menjadikan Konstantinopel berpayung di bawah jajahan Islam.Kejayaan yang dimiliki tidak lain tidak bukan adalah berkat serta pertolongan Allah pada hambaNya yang beriman lagi bertaqwa.Yang tidak pernah meninggalkan solat malam,hati yang sentiasa merindui syahid sepertimana si kafir mencintai kehidupan dunia yang baqa’,berkat tentera yang menjadi singa di siang hari,menjadi ‘abid di malam hari.Yang lebih lunak beribadah berbanding tidur pada malam hari.Inilah hasilnya…Konstantinopel akhirnya Berjaya ditawan selepas 53 hari pengepungan dilakukan bertepatan hari Selasa 29/Mei1453 jam 11 pagi.

Persoalannya,apakah kita mampu menjadi seperti beliau????? Ayuh syabab,bangunlah dari lena yang mengasyikkan.Kita bukan yang memulakan,kita juga bukan yang mengakhiri,tapi kitalah penyambung pada rantai yang seterusnya……………..

p/s : Sy ada siapkan serba sedikit synopsis Sultan Muhammad Af-Fateh menakluk Konstantinopel,jika berkeinginan sila email pada sy ya..InsyaAllah sy send nnt..Sy percaya bagus dan baik untuk kita menghayati bersama.bwh ni email sy.wallahua’lam

aljazeera_angah@yahoo.com


Wednesday, June 24, 2009

video

Bismillahirrahmanirrahim..
Kpd sahabat sidang pembaca budiman..hmm ingat lagi ta kita pada Panglima Gagah Perkasa Salahuddin Al-Ayyubi.Kalau nak tahu, video di atas ni menceritakan bagaimana beliau dan tentera dibwah beliau sedang berperang di lautan.

Konsep serta kaedah yang digunakan sangat-sangat menarik pabila kapal tentera Islam dicipta dari kayu yang hujungnya tajam serta diatasnya dipenuhi dengan timbunan kayu yang diikat serta dipotong rapi.Lihatlah pabila Saluhuddin memanah tepat kearah kapal tentera muslim dan diikuti tentera memanah yang lain.Apabila kesemua kapal tentera muslim terbakar,maka kesemua tentera muslim diatas kapal itu terus terjun ke dalam lautan dan membiarkan kapal mereka merempuh kapal tentera musuh untuk menyelamatkan diri.

Disebutkan dalam sejarah bahawa inilah peperangan yang langsung tidak melibatkan pertempuran berdepan malah ianya tidak mengorbankan nyawa seorang tentera muslim sekalipun tentera musuh tenggelam dimamah lautan.Lihatlah betapa jauhnya tahap peemikiran yang dimiliki oleh Panglima Agung Tentera Islam ini.Berkat daripada ketaqwaan pada Allah dan tawakkal yang tinggi.

Tuesday, June 23, 2009

Jika Bertanya Saya,,Ini Jawapannya.......


Bismillahirrahmanirrahim..huh, sejak dua menjak ni pentas politik kita yang dikatakan ‘matang’ dan sedang mengalami tranformasi dalam suasana yang baik lagi aman telah diganggu gugat oleh beberapa isu yang tersangat mampu mengucar kacir arena politik semasa.Terbaru, Mursyidul Am Pas menarik balik kenyataan yang beliau nyatakan terhadap YB Nasharuddin manakala Presiden PAS pula menutup terus cadangan Unity Government.

Pelbagai pendapat,idea serta wacana yang dilontarkan pelbagai pihak terhadap isu ini.Hatta di kalangan masyarakat kampong sekalipun tersangat ‘berminat’ terhadap suasana ini.Cuma apa yang saya perhatikan adalah sesetengah pihak secara somborono telah menuduh pemimpin PAS dengan tuduhan yang sangat tidak berasas walhal mereka adalah jauh lebih memahami suasana politik semasa.Ada juga pihak yang nak tunjuk hero boleh bersua lantang sedangkan adakah mereka sudah jelas setiap maksud ‘kerajaan perpaduan’ tersebut???Mungkin ia sekadar mainan UMNO-BN berbekalkan kacau bilau dari pihak media yang terkenal dengan ular yang berbelit-belit.


Saya tertarik dengan kenyataan yang dikeluarkan Menteri Besar PAS,Ust Azizan mengenai isu ini.Beliau mengatakan


"Kalau kita dah jelas konsep itu bolehlah beri komen. Mungkin perpaduan ni semua parti duduk bersama dan menggerakkan negeri bersama...mungkin! Perpaduan macam sekarang PAS, DAP, KeADILan itu perpaduan juga, kerajaan juga. Perpaduan peringkat BN macam MCA, MIC, Gerakan, Umno dan lain-lain, (itu) perpaduan juga.

Dari segenap sudut, saya melihat tindakan Ust Azizan adalah antara yang terbaik dalam suasana yang genting.Jangan pula kita nak tunjuk genius mengajar pimpinan yang jauh berfikiran ke hadapan.Tapi harus ingat,bukan bermaksud kita perlu takut dalam mengemukakan pendapat serta memberi lontaran idea,cuma harus juga di fikir dari segenap sudut agar mood perpaduan yang kian subur dalam PR kan terus subur.

Harus kita ingat bahwa kita wajib menguatkan yang benar,bukan membenarkan yang kuat

Monday, June 22, 2009

NI Yang Tak Berapa BEST dik!!


Alhamdulillah jam 3 pg tadi penulis sudah selamat sampai di rumah setelah melalui perjalanan yang tersangat jauh saya kira.Sudah agak lama saya di tempat orang menambah pengalaman.Alhamdulillah banyak yang diperoleh walaupun banyak lagi yang terlepas.Banyak jugak pengalaman sepanjang malam tadi berlalu.

Bus bertolak kira-kira jam 9.30 malam.Tetapi sebelum itu selesai solat maghrib di masjid MUhammadi Allah pertemukan saya dengan 3 orang sahbat yang dah lama x bersua.Fariz,Abdurrahman dan hazim.Terubat jugak rindu di hati.Jauh jugak diorang datang.Dari Terengganu nun.

Jam 9 saya sudah berada di Terminal bus Langgar (Kota Bharu).Alhamdulillah selesai qasar isyak saya terus menaiki bus.Agak keletihan hari ini.Hujan mula membasahi bumi Allah.Basah jugak t-shirt yang saya pakai ni.Terus apabila bus bergerak saya menggunakan peluang ni untuk berehat.Dalam erti kata lain TIDUR….Nikmat sungguh ya walaupun tersangat sejuk.Kira-kira jam 1.30 bus berhenti rehat dan saya terjaga ketika itu juga.TAPI,ada bau sesuatu la kat bahagian bawah kaki.ALAMAK,eeeee ada orang muntah la.makhluk planet mana la ni…

Terus saya tengok pada adik perempuan di sebelah.Ibunya sedang mengurut-ngurut badan adik tu.Sah dia dah.Kesian saya tengok,tapi kesian juga kat saya nih.Abes kaki seluar terkena najis.Orang Kelantan kata ‘GELENYA”,orang Kedah kata BELENGAS…Baunya Ya Allah,jauh menyimpang dari kasturi.Ni yang tak berapa best ni.

Bus meneruskan perjalanan jam 2.04 pg,lama juga berhenti rehat kali ni.Hurm penulis sudah tak dapat tidur lagi dengan keadaan yang menimpa.Baju yang lembap,bau yang ‘harum’.Kombinasi lengkap untuk menghilangkan rasa mengantuk.Terasa perjalanan sangat-sangat jauh.Akhirnya tiba juga di rumah.jadi nasihat saya nak nak bus bersedialah dengan segala kemungkinan yang bakal menimpa anda dan paling penting BERSABAR ya.No need to MELENTING..Mungkin kita juga pernah begitu.

TAK BERAPA BEST LA DIK KALO muntah lagi…

Sunday, June 21, 2009

CINTAKU kini BERPUTIK !!!!!





Cumanya Ustaz nak pesan ‘Belajar sungguh ya,bagi dapat yang terbaik.Dapatkan pangkat yang setinggi mungkin, cipta pengaruh sendiri, barulah mudah nak berdakwah.Sebab apa,sebab org lani tengok pada pangkat dan pengaruh kita untuk mereka dengar kata-kata kita.Bila dah ada semua itu, dakwak kita, pernyebaran Islam akan menjadi lebih mudah’ …..

Allahurabbi……. menusuk kukuh dalam qalbuku pabila ust Harfan mengungkapkan kata-kata ini sebelum aku meninggalkan pondok.Penuh azimat,penuh semangat.Pangkat bukan untuk dibanggakan, bukan juga untuk ditayang serta dipamer dikhalayak tetapi lebih dari itu.Untuk ISLAM untuk dakwah kita.

Saat bait-bait ini dilafazkan,aku masih lagi berada di pondok tetapi ianya bukan bermakna ini kali terakhir aku disini tetapi permulaan bagi pertemuan yang seterusnya.Sayup hati sejak semalam makin tersiksa bila fajar menyinsing.Kokokan ayam yang menyahut seruan Ilahi,kicipan burung yang sentiasa bertasbih nan indah,desiran angin yang mendamaikan jiwa terpaksa aku tinggalkan tidak lama lagi.Teramat indah kehidupan disini.

Kesibukan diri aku tinggalkan,cengkaman kesenangan yang melalikan aku nafikan semata-mata mencari redhaMU ya Allah.Aku mahu menjenguk dakapan cintaMU Ya Rabbi.Hakikat sebenar insani baru aku temui tatkala usia kini sudah 20 tahun.Teramat banyak yang aku pelajari disini,hidup berdikari,belajar sendiri yang sentiasa menguji.Disinilah aku belajar berlari bagi memburu cinta Ilahi.

Teringat lagi setibanya aku di sini,selepas solat asar berjamaah,aku diperkenalkan dengan BA@Tn Guru HJ Hamid.Seorang ulama yang sedang meniti usia senja namun masih bertenaga.Tok Guru sudah menjangkau usia 80 lebih, namun kudratnya masih ditagih dan sangat-sangat dikagumi.Kehadiran aku sebagai orang asing disambut baik oleh saudara-saudara pondok.Allah,umpama kami dah kenal berkurun aku dilayan.Sebak dalam hati amat kurasa.Tak pernah aku melihat masyarakat sebaik ini. Makan bersama,masak bersama,tidur bersama,mandi bersama dan paling penting belajar bersama.

Semakin hari semakin aku sedar betapa jiwaku kosong,dadaku tidak berisi dengan ilmu-ilmu akhirat.Jika ada sekalipun sekadar ibarat debu di jalanan.Ya Allah lemahnya aku,jahilnya aku.Jauhnya aku dari cintaMu.Pelbagai kitab diajar di pondok, antaranyaaqidah ahli sunnah,hidayatul subyan,hadis 40, misbahul munir,tafsir nurul ehsan,faridah dan sebagainya’,namun hampir kesemua kitab aku tidak pernah mendalami sedalamnya sebelum ini.Malu pula rasanya bilamana melihat adik-adik di pondok mampu membaca malah ada yang mampu mengajar sahabat yang lain kitab-kitab tersebut walaupun usia mereka sekitar 12-16 tahun.Jauh lebih muda dari aku,tetapi sarat dengan ilmu agama.Sudah mampu mengajar di masjid-masjid,surau-surau dan kaum keluarga.Umpama tidak sanggup aku aku berhadapan dengan mereka lagi.Sekadar nama pelajar university tetapi jiwa kosong, hati gelap tanpa nur Ilahi bagaimana aku mahu berhadapan denganNya di masyar nanti.

Ujian disini amat bererti,bagaimana aku diajar berlapar,sabar dengan kesusahan,tekun belajar dan yang terutama bagaimana menjadi hamba yang diredhai.Suasana disini jauh berbeza seperti yang pernah aku alami.Kami tidak dihidangkan dengan hiburan penyesat diri,jauh juga dari maksiat yang sering aku ulangi sekian kali.Rutin yang sama berlaku setiap hari..Belajar,mentelaah dan muzakarah.

Antara episod yang paling menguja hati adalah di waktu malam.Selesai mentelaah kitab yang diajar Tn Guru pada jam 10 semua penuntuk akan pulang kepondok masing-masing.Segelintir mengambil peluang untuk terus berehat dan makan malam.Tetapi apa yang aku saksikan sangat-sangat mengujakan bilamana ramai diantara penuntut menggunakan peluang masa yang ada untuk bermuzakarah semula terhadap apa yang telah dipelajari seharian.Pelbagai hujah dilontarkan beserta dalil,pelbagai analogi dibuat dan pelbagai simpulan dapat dijana.Saat ini aku ibarat tunggul yang tidak mampu member,berkongsi sebarang ilmu.Baru aku terasa betapa kosongnya jiwaku melihat sahabat lain penuh berilmu.Sesi muzakarah kadang-kadang berlanjutan sehingga jam 2@3. Tak tergambar aku rasanya indah bila hati dekat dengan Ilahi..Hiruk pikuk dunia tidak lagi menjadi buruan.

Cakap kita boleh berdegar degar tetapi tiada yang menusuk dalam diri.Sekadar menjadi mainan titian bibir semata.Aku mula terdetik bagaimana untukku meneruskan perjalanan sebagai da’ie ini andai diriku terus begini…………….

YA,aku akan terus berusaha memburu Cinta Ilahi,menggapai cinta Rabbi yang pasti untukku……..

Wednesday, June 3, 2009

;;;;Ada Apa Dalam Kaabah?;;;




Zaman Nabi Muhammad s.a.w., di dalam Kaabah ada terdapat enam tiang yang dibina oleh Kaum Quraisy, tiang itu diguna untuk menyokong bumbungnya. Dua tiang sebelah kiri, satu tiang di sebelah kanan dan tiga tiang di sebelah belakang. Tiang-tiang itu adalah tiang kayu.

Selepas pembinaan yang dilakukan Sultan Murad, cuma terdapat tiga batang tiang kayu. Tiang-tiang itu terletak di bahagian tengah Kaabah, setiap satu batang bergaris pusat lebih kurang 1.5 meter. Berwarna merah kekuningan. Satu daripada tiang itu berbentuk bulat dan dua lagi berbentuk empat persegi.

Sekitar tahun 1304 Hijrah (tahun 1884) tiang-tiang dalam Kaabah itu menjadi reput, dalam tahun 1314 Hijrah (tahun 1894) ia telah diperkuatkan dengan dibuat lengkungan kayu seperti bola di bahagian bawah setiap tiang itu yang terletak lebih kurang 1.5 meter dari lantai Kaabah. Antara tiga tiang dalam Kaabah itu jarak di antara satu sama lain ialah 2.35 meter.

 Terdapat sebuah tangga kayu yang dibina di dalam Kaabah untuk menuju ke bumbung Kaabah. Di tangga itu telah dipasang dengan tirai kain sutera hitam yang dihiasi emas dan perak. Lantai dalam Kaabah dipasang marmah putih dan marmar merah. Dinding Kaabah juga dipasang marmar berwarna dan dihiasi dengan tulisan khat.

Dalam Kaabah juga terdapat tirai sutera merah putih yang tertulis kalimah syahadah. Terdapat banyak lagi perkataan yang ditulis, tirai itu digunakan untuk menutup bahagian dalam bumbung Kaabah dan empat penjuru bahagian dalam dinding Kaabah.

Oleh kerana tirai itu dibuat semasa pemerintahan Sultan Abdul Aziz Khan iaitu dalam tahun 1209 H (tahun 1789) maka dalam usia yang terlalu lama itu, warnanya menjadi seperti hijau dan kelabu.

Ada pelbagai jenis lampu berwarna-warni yang diletakkan di antara tiga tiang Kaabah. Lampu-lampu itu adalah hadiah-hadiah yang diberikan orang untuk Kaabah semenjak berkurun-kurun lagi. Terdapat sepasang kayu papan yang diletakkan pada dinding Kaabah, kayu itu berasal dari bahtera Nabi Noh. Terdapat sekeping marmar merah empat segi di sebelah sudut utara dalam Kaabah.

Antara barangan lain yang terdapat dalam Kaabah ialah barang tinggalan sejarah yang diletakkan di penjuru Iraqi, antara barangan itu termasuklah sepasang subang dipercayai kepunyaan Siti Maryam dan satu tanduk kibas.

Menurut kata Dr Muzammil Siddiqi [1] yang berpeluang masuk ke dalam Kaabah pada tahun 1998; Di dalam Kaabah ada: 3 tiang, antara tiga tiang dalam Kaabah itu jarak di antara satu sama lain ialah 2.35 meter. Terdapat sebuah meja di tepi untuk letak benda seperti minyak wangi; ada 2 lampu seperti pelita tergantung dari siling; ruangnya boleh memuatkan lebih kurang 50 orang, tiada lampu elektrik iaitu tidak ada system pencahayaan elektrik, dinding dan lantainya daripada marmar kecuali ada sebuah bahagian yang dinamai “Rukhamat Humra”, tiada tingkap, satu pintu, dinding sebelah atas diliputi kain yang ada kalimah di atasnya. Bahagian atas dinding ditutup dengan kain warna hijau dihiasi dengan tulisan ayat al-Quran dengan tinta emas.

Perigi Harta Dalam Kaabah

Mengikut kajian dari Muhammad al-Azraqi, ada terdapat sebuah perigi tersangat dalam di dalam Kaabah yang digali oleh Nabi Ibrahim a.s. dan Nabi Ismail a.s. Perigi itu terletak di sebelah kanan Kaabah. Di dalam perigi itu telah dimasukkan emas, perak dan permata yang dihadiahkan orang kepada Kaabah dalam jumlah yang agak banyak. Perigi tersebut kini berada di bawah lantai marmar bahagian dalam Kaabah.

notakaki:
*[1] Dr. Muzammil Siddiqi = Beliau adalah bekas presiden Islamic Society of North America (ISNA) dan merupakan sahabat penulis buku ini. Sekarang menjadi ahli majlis shura ISNA dan majlis fiqh Amerika Utara.

* Dipetik dari buku Membongkar Rahsia Kaabah, karya Azizan Ahmad. Pernah bekerja sebagai “Book Adviser” di TIMES and LIFE, sebuah penerbitan antarabangsa Amerika yang terkemuka dan di Strait’s Times Press. Penulis boleh dihubungi melalui e-mail: misai85@yahoo.com